fredag 24. april 2009

Treoppgave!

Logg for tre-oppgave.


Tidligere timer:

Tidligere timer har jeg satt meg inn i den egne læreplanen min, valgt meg ut noen kompetanse mål og jobbet med skisser, mål på skapet, problemstilling og målgruppe. Jeg prøvde forskjellige skisser, fargevalg og tegnet opp arbeidstegning. Timene ble veldig kaotisk, fordi Bård ikke var på skolen og alle lærerne hadde en finger med i spillet. Det forvirret meg.


27.03.09

Denne timen sporet jeg inn. Bård og jeg gikk ned på verkstedet og begynte å jobbe med materialer. Han hadde tatt av sitt eget materiallager og ordnet med planker til meg. Han hadde også ordnet det groveste på plankene. Jeg pusset med en pussemaskin. Jeg brukte 3 forskjellige typer. Den første var den groveste også gikk jeg til det mindre grove med 2 papirer. Når de var ferdig pusset målte jeg opp med målene mine, og skjærte med bunnsag. Jeg observerte først og så fikk jeg selv prøve. Det var nytt, men veldig gøy. Jeg brukte også en liten høvel for å få bort ujevnheter. Jeg lærte også om sikkerhet med maskinene i et verksted og vedlikehold.


Jeg trivdes veldig godt nede i verkstedet. Det var mye maskiner, mye materialer og masse lyd. Alltid noe å gjøre, noe jeg trivdes veldig godt med.


3.04.09

Disse øktene kom jeg til ferdig limt skap. Altså veggene var ferdig limt sammen. Jeg målte opp og tegnet opp hvor sentrumstappene skulle være. Siden treverket mitt var ganske tynt var det veldig vanskelig å vite hvor jeg skulle plassere sentrumstappene, og det ble til at jeg satte sentrumstappene 2 cm inn per side på topp og bunn. Tilsammen brukte jeg 8 sentrumstapper på dette. Siden plankene var så tynne så på noen av sidene ble det litt ødelagt når jeg borret så jeg lagde en blanding med flisa fra borringen og limet som jeg fylte det med. Jeg delte også opp en planke som skal bli døren min og pusset bak-planken, så jeg nok en gang fikk en flis. Brukte også bunnsaga denne gangen til å dele stykke jeg skulle bruke til døra.



17.04.09

Denne økten har jeg jobbet veldig effektivt. Takket være at Bård hadde fikser planken til døren min var jobben min disse øktene å pusse utsiden av skapet og planken til døren. Jeg finskjærte også døra i riktig størrelse i forhold til. Borret også hull der døra skal være. Formet en bue med høvelen og pusset skarpe kanter og buen for hånd, for å penere fjerne blyantstreker og ikke ha skarpe farlig kanter. Jeg bestemte meg også for at jeg ikke skal male døra, men skapet rundt samt at døra må lakkes før jeg setter den sammen og helt fast til skapet. For å åpne døra måtte jeg ta den enkleste løsningen med en sentrumstapp som er borret og limt litt ned i døra. Siden tiden har vært snau har skapet blitt litt annerledes i planen enn det jeg ville, men resultatet blir som det ser ut som nå veldig bra.


22.04.09

I dag hadde jeg ikke PTF, men jeg måtte likevel bruke litt av tiden min, min første friøkt på og olje inn døren til skapet mitt. Jeg tok da olje på papir og og gnudde det inn for så og tørke av 5-6 ganger. Neste steg var å la den tørke helt. Dette tok ca 15 minutter og var en veldig enkel ting å gjøre. Døra ble også veldig fin når oljen mettet treverket mer.


23.04.09

Jeg tok meg i dag en liten halvtime og pusset ned sentrumstappene med 3 forskjellig papir. 60, 100 og 240. Det tok ikke all for lang tid, selv om jeg ikke fikk sett hvordan det ble gjort fordi Bård limte døra for meg. Tiden mangler igjen og derfor har jeg ikke fått satt bak-plata og ikke male rundt, men jeg bestemte meg for å olje inn på samme måte som døra.


24.04.09

Denne timen fikk en brå start. Det er innlevering og jeg har ikke blitt ferdig med det som skulle være ferdig. Jeg har da måtte prioritere det viktigste. Sentrumstappen som skulle være åpnings-løsning, men det så ikke så elegant ut, så jeg valgte å bytte den ut med en tre-kule som passet veldig bra. Jeg har også skjært ut bak-platen, pusset kantene på den og limt/stiftet den fast på baksiden med stiftepistolen. Jeg saget også ned det som ble igjen av sentrumstappen, pusset baksiden og oljet skråget rundt.