fredag 24. april 2009

Treoppgave!

Logg for tre-oppgave.


Tidligere timer:

Tidligere timer har jeg satt meg inn i den egne læreplanen min, valgt meg ut noen kompetanse mål og jobbet med skisser, mål på skapet, problemstilling og målgruppe. Jeg prøvde forskjellige skisser, fargevalg og tegnet opp arbeidstegning. Timene ble veldig kaotisk, fordi Bård ikke var på skolen og alle lærerne hadde en finger med i spillet. Det forvirret meg.


27.03.09

Denne timen sporet jeg inn. Bård og jeg gikk ned på verkstedet og begynte å jobbe med materialer. Han hadde tatt av sitt eget materiallager og ordnet med planker til meg. Han hadde også ordnet det groveste på plankene. Jeg pusset med en pussemaskin. Jeg brukte 3 forskjellige typer. Den første var den groveste også gikk jeg til det mindre grove med 2 papirer. Når de var ferdig pusset målte jeg opp med målene mine, og skjærte med bunnsag. Jeg observerte først og så fikk jeg selv prøve. Det var nytt, men veldig gøy. Jeg brukte også en liten høvel for å få bort ujevnheter. Jeg lærte også om sikkerhet med maskinene i et verksted og vedlikehold.


Jeg trivdes veldig godt nede i verkstedet. Det var mye maskiner, mye materialer og masse lyd. Alltid noe å gjøre, noe jeg trivdes veldig godt med.


3.04.09

Disse øktene kom jeg til ferdig limt skap. Altså veggene var ferdig limt sammen. Jeg målte opp og tegnet opp hvor sentrumstappene skulle være. Siden treverket mitt var ganske tynt var det veldig vanskelig å vite hvor jeg skulle plassere sentrumstappene, og det ble til at jeg satte sentrumstappene 2 cm inn per side på topp og bunn. Tilsammen brukte jeg 8 sentrumstapper på dette. Siden plankene var så tynne så på noen av sidene ble det litt ødelagt når jeg borret så jeg lagde en blanding med flisa fra borringen og limet som jeg fylte det med. Jeg delte også opp en planke som skal bli døren min og pusset bak-planken, så jeg nok en gang fikk en flis. Brukte også bunnsaga denne gangen til å dele stykke jeg skulle bruke til døra.



17.04.09

Denne økten har jeg jobbet veldig effektivt. Takket være at Bård hadde fikser planken til døren min var jobben min disse øktene å pusse utsiden av skapet og planken til døren. Jeg finskjærte også døra i riktig størrelse i forhold til. Borret også hull der døra skal være. Formet en bue med høvelen og pusset skarpe kanter og buen for hånd, for å penere fjerne blyantstreker og ikke ha skarpe farlig kanter. Jeg bestemte meg også for at jeg ikke skal male døra, men skapet rundt samt at døra må lakkes før jeg setter den sammen og helt fast til skapet. For å åpne døra måtte jeg ta den enkleste løsningen med en sentrumstapp som er borret og limt litt ned i døra. Siden tiden har vært snau har skapet blitt litt annerledes i planen enn det jeg ville, men resultatet blir som det ser ut som nå veldig bra.


22.04.09

I dag hadde jeg ikke PTF, men jeg måtte likevel bruke litt av tiden min, min første friøkt på og olje inn døren til skapet mitt. Jeg tok da olje på papir og og gnudde det inn for så og tørke av 5-6 ganger. Neste steg var å la den tørke helt. Dette tok ca 15 minutter og var en veldig enkel ting å gjøre. Døra ble også veldig fin når oljen mettet treverket mer.


23.04.09

Jeg tok meg i dag en liten halvtime og pusset ned sentrumstappene med 3 forskjellig papir. 60, 100 og 240. Det tok ikke all for lang tid, selv om jeg ikke fikk sett hvordan det ble gjort fordi Bård limte døra for meg. Tiden mangler igjen og derfor har jeg ikke fått satt bak-plata og ikke male rundt, men jeg bestemte meg for å olje inn på samme måte som døra.


24.04.09

Denne timen fikk en brå start. Det er innlevering og jeg har ikke blitt ferdig med det som skulle være ferdig. Jeg har da måtte prioritere det viktigste. Sentrumstappen som skulle være åpnings-løsning, men det så ikke så elegant ut, så jeg valgte å bytte den ut med en tre-kule som passet veldig bra. Jeg har også skjært ut bak-platen, pusset kantene på den og limt/stiftet den fast på baksiden med stiftepistolen. Jeg saget også ned det som ble igjen av sentrumstappen, pusset baksiden og oljet skråget rundt.

fredag 13. mars 2009

Kreativ prosjekt

Nå i en lengre stund i Prosjekt til fordypning har vi jobbet med et prosjekt hvor vi skal ta utgangspunkt i hva vi vil bli og gjøre noe ut av yrket.

Tidligere i denne oppgaven har jeg ikke skrevet noe, men jeg har vært opptatt med å tenke på materialer, hva jeg skulle lage, skissing og fargevalg. Fargevalgene sitrter jeg nå ved siden av meg og stusser litt over enda.

Jeg kom frem til at jeg skulle lage et skap. Et lite skap, som skal være tilegnet mitt kamera. Jeg er veldig glad i å ta bilder og det er derfor en vesentlig viktig del av tiden min. Jeg skal bruke sentrumstapper og sette sammen skapet med og lage en dekor, om jeg velger sjablong eller å male er jeg enda usikker på. Det kommer jeg frem til når jeg videre tenker. Jeg har også fått laget meg en egen læreplan for oppgaven siden jeg skal gå design og trearbeid, noe som ikke var lagt opp til i denne oppgaven.

Jeg legger inn noen bilder her, av noen stadier i oppgaven.




Har også laget en problemstillig med hjelp av Bård.
Den lyder sånn: Hvordan kan jeg bruke sentrumstapper til å sette sammen et lite skap?


-Ida Karoline

onsdag 28. januar 2009

Smykker

Forskjellig smykker som forbredelse til prosjektuka som kommer i uke 6.



Dette er ringer jeg har forskjellig mening om. De passer inn i noen annledninger, mens andre passer de ikke inn i det hele tatt. De er også veldig store og nødt til å være upraktisk å ha på seg over lengretid.



Denne piercingen(kroppssmykket) likte jeg ikke. Den har store kuler, samtidig som den har elementrer som henger nedover fra kula som da er "i" navlen. Den har dominerende farge og det liker jeg heller ikke med denne typer smykker.



Dette er en piercing jeg syns er fin, tross at den er i gull. Jeg liker sølv i seg selv bedre enn gull. Steinene gjør at den er helt grei og den pynter litt samtidig som den ikke pynter opp for mye. Liker sølv bedre enn gull, som jeg skrev over så jeg ville tatt et bilde i sølv, men på grunn av dårlig tid fant jeg ikke det.

-Ida Karoline

Photoshop

De siste ukene i prosjekt til fordypning har vi jobbet med Photoshop. Vi har lært varierte blant annet Klipp og Lim av forskjellig typer, brukt av filter og skrift.




Klipp og lim.



Dette var den første oppgaven vi hadde under photoshop. Denne gikk ut på forskjellig klipp og lim som vi skulle bruke oss selv og objekter som kunne kobles med meg som person. Siden dette var det første vi gjorde ble det ikke så veldig bra, men jeg lærte hovedsaklig hva klipp og lim gikk ut på, samt forskjellige måter å klippe ut bildene på. Jobbet også med forskjellig synlighet på bilder. Noen vises sterkere enn andre, mens bakgrunnsbilde på plakaten er veldig svak, så det andre skal i større grad fremheves.


Filtre




Dette er 3 av mange filtre jeg brukte i filteroppgaven. De 2 første filtrene likte jeg best. Jeg kan ikke umiddelbart huske navnene på filtre, men noen av disse bildene brukte jeg ikke på det som var oppgaven, som gikk ut på å lage en plakat med bilder av oss selv hvor vi hadde brukt forskjellig filtre. Jeg fant ut hva som var de forskjelloge effektene til filtrene og utforsket videre.



Dette er en tillegs oppagve til de som fikk tid, som jeg brukte filter på, samt bakgrunnshviskelær. Resultatet ble okai og hadde en stor kontrast i forhold til hverandre.




Tekst
Vi jobbet også med tekst. Forskjellig typer skrift og lærte å markere den med enkelt taster så det videre skulle gå ann å legge på den annen farge og eller effekter. Det bilde har jeg dessverre ikke nå, men det går greit å se for seg.



-Ida Karoline

tirsdag 20. januar 2009

Refleksjon notat- bord dekk deg

Refleksjons notat


Dette var en oppgave vi fikk som nærmest ga oss frie tøyler, men også krevde at vi måtte holde oss innen for det realistiske å få til. Det første i prosessen var for meg å finne en stemning som jeg kunne arbeide med, uten å falle av lasset i tidlig periode.

Jeg valgte 3 stemninger jeg først tenkte på. De var dyster stemning, sinne og rolig vennekveld.

Jeg myldret frem og tilbake på alle stemningene mine, men endte etter mye skisser og og tanker endte jeg opp med vennekveld.

Jeg begynte å skisse mer av hva jeg ville ha og endte opp med at jeg ville ha et fat, med boller og sylinder formede skåler, som det skal være dipp og grønnsaker i. Dette skal da være i svart og rød, og de samme fargene skal gå igjennom både fat og boller. Jeg valgte fargene rød og svart, disse valgte jeg fordi det er farger som er veldig sterke og sender ut symboler, på samme måte som de viser en rolig, solid og behagelig stemning mellom 2 venner en kveld. Blir også kvalitets tid, med en god venn som man også trenger med venner som familie og kjæreste.



Idekartet mitt som jeg lagde på Photoshop


Etter at jeg hadde tenkt ut fargene, materialer og hvordan jeg skulle lage det, tok jeg fargeprøver. Jeg fikk tips fra Joakim om at jeg kunne prøve spraylakkering, så jeg lagde små leirebiter som jeg brukte spraylakk på, som ga en fin effekt, men grunnen av at det ikke er mulig å bruke i etterkant, velger jeg heller å bruke glasur på det ferdige resultatet så jeg har muligheten til å bruke det i etterkant hvis det skal passe meg.

Når jeg hadde laget de korrekte arbeidstegningene mine, satte jeg i gang med leiren. Det tok ikke så veldig lang tid å lage de forskjellige, og etter jeg var ferdig la jeg det i lett plastikk til tørking.

Jeg lærte mye om leire og at det er et praktisk materiale og jobbe i.

Jeg jobbet også med glassbrikker, i glass, som jeg skal ha vinglass på. Jeg tegnet også på disse arbeidstegning og ga de videre til Joakim. Etter noen dager hentet han meg og tok med med til glassverkstedet, hvor hans skjærte ut 10x10 cm som jeg skulle ha de i. Mønstre hadde jeg på forhånd ikke planlagt, men ble veldig fornøyd med motivet jeg fant ut av når jeg var i verkstedet og lagde glassbrikkene mine. Når de var skjært ut vasket jeg dem helt rene og la på mønstre med svarte tynnere glassflak. Når jeg var ferdig med det, ble det lagt i glassovnen og brent/smeltet osv.

Jeg lærte også om de forskjellige gradene på glassovnen og hva som ville skje hvis de ikke fikk god nok til til å kjøle seg skikkelig ned. Da kan glass sprekke og det var noe jeg ikke viste fra før, som jeg tok stor lærdom av.

Når glassbrikkene mine ble ferdig fra ovnen, måtte jeg pusse ned skarpe kanter. Først brukte en grov pussekloss så gikk det videre fra den grove til en finere og tilslutt den fineste som var polering. Jeg fikk også matte kanter, som skulle vekk. Jeg brukte da en hendig liten maskin, med en polerings/bomulls ende på. Jeg brukte også en liten brun polich sak, som gjorde at kantene ble mindre matte og ga et bra ferdig resultat.


De ferdige glassbrikkene mine(laget i glass), samt forsiden på heftet mitt som enda ikke er festet sammen.

Da keramikken endelig hadde vært i råbrann var det tid for glasuren. Jeg måtte først røre for at fargen i blandingen skulle komme opp og blande seg med vannet. Etter røringen bar det til å male glasuren. Jeg tok flere lag med glasur og etter glasuren var det til å vaske pensler og bordet etter søling og gris.

Når jeg skal dekke bordet til slutt, skal jeg prøve å ha med dipp og ferdig grønnsaker, men det er ikke helt sikkert fordi jeg ikke er hjemme denne perioden og økonomien er ikke så bra. Skal gjøre mitt beste, men bordet mitt skal i alle fall bli sett opp uansett. Jeg skal ha fatet mitt på midten, som da blir det vokale punktet. Videre skal jeg sette bollene mine på fatet, som gjennomfører fatet sitt helhet. Vinglass har jeg tatt med hjemmefra, så de skal jeg sette oppå glassbrikkene mine på vær side av fatet og bordet.







En del av inspirasjonen min var også dette bilde.
http://media.aftenposten.no/archive/00194/137997a229_1010781__194471h.jpg


Kan også gå på: www.job-bvs.blogspot.com
Her er det arbeid og produkter fra andre i klassen.





tirsdag 4. november 2008

Vi har nå om perspektiv. Noe vi jobber med og via er et-punkts-perspektiv.

FP står for Forsvinningspunkt.

H Står for horisontal/horisontallinja.





Dette skal vi videre bruke til å lage våre egne rom og etterhvert prøve oss frem med farge og to-punkts-perspektiv.

onsdag 15. oktober 2008

Sims.

Dette er et blogg innlegg til Norsken som jeg hadde 15.10.08.

Jeg skal fortelle om Sims.
Sims er et spill hvor du selv kan skape de personene du vil, med eget utseende og personlighet.
Du styrer dem og bestemmer hva dem skal gjøre. Du kan brenne dem inne, passe på dem og gjøre der du vil med dem.
Du kan bestemme hvem du vil ha i en familie, hvem de skal gifte seg med og hvem de skal bli venner med.
Det er et bra spill. Det lærer oss om miljøet og litt om hvordan verden fungerer.
Så et spill med mange muligheter, for alle aldre over 7 år, med masse tilbehør og kos.