tirsdag 20. januar 2009

Refleksjon notat- bord dekk deg

Refleksjons notat


Dette var en oppgave vi fikk som nærmest ga oss frie tøyler, men også krevde at vi måtte holde oss innen for det realistiske å få til. Det første i prosessen var for meg å finne en stemning som jeg kunne arbeide med, uten å falle av lasset i tidlig periode.

Jeg valgte 3 stemninger jeg først tenkte på. De var dyster stemning, sinne og rolig vennekveld.

Jeg myldret frem og tilbake på alle stemningene mine, men endte etter mye skisser og og tanker endte jeg opp med vennekveld.

Jeg begynte å skisse mer av hva jeg ville ha og endte opp med at jeg ville ha et fat, med boller og sylinder formede skåler, som det skal være dipp og grønnsaker i. Dette skal da være i svart og rød, og de samme fargene skal gå igjennom både fat og boller. Jeg valgte fargene rød og svart, disse valgte jeg fordi det er farger som er veldig sterke og sender ut symboler, på samme måte som de viser en rolig, solid og behagelig stemning mellom 2 venner en kveld. Blir også kvalitets tid, med en god venn som man også trenger med venner som familie og kjæreste.



Idekartet mitt som jeg lagde på Photoshop


Etter at jeg hadde tenkt ut fargene, materialer og hvordan jeg skulle lage det, tok jeg fargeprøver. Jeg fikk tips fra Joakim om at jeg kunne prøve spraylakkering, så jeg lagde små leirebiter som jeg brukte spraylakk på, som ga en fin effekt, men grunnen av at det ikke er mulig å bruke i etterkant, velger jeg heller å bruke glasur på det ferdige resultatet så jeg har muligheten til å bruke det i etterkant hvis det skal passe meg.

Når jeg hadde laget de korrekte arbeidstegningene mine, satte jeg i gang med leiren. Det tok ikke så veldig lang tid å lage de forskjellige, og etter jeg var ferdig la jeg det i lett plastikk til tørking.

Jeg lærte mye om leire og at det er et praktisk materiale og jobbe i.

Jeg jobbet også med glassbrikker, i glass, som jeg skal ha vinglass på. Jeg tegnet også på disse arbeidstegning og ga de videre til Joakim. Etter noen dager hentet han meg og tok med med til glassverkstedet, hvor hans skjærte ut 10x10 cm som jeg skulle ha de i. Mønstre hadde jeg på forhånd ikke planlagt, men ble veldig fornøyd med motivet jeg fant ut av når jeg var i verkstedet og lagde glassbrikkene mine. Når de var skjært ut vasket jeg dem helt rene og la på mønstre med svarte tynnere glassflak. Når jeg var ferdig med det, ble det lagt i glassovnen og brent/smeltet osv.

Jeg lærte også om de forskjellige gradene på glassovnen og hva som ville skje hvis de ikke fikk god nok til til å kjøle seg skikkelig ned. Da kan glass sprekke og det var noe jeg ikke viste fra før, som jeg tok stor lærdom av.

Når glassbrikkene mine ble ferdig fra ovnen, måtte jeg pusse ned skarpe kanter. Først brukte en grov pussekloss så gikk det videre fra den grove til en finere og tilslutt den fineste som var polering. Jeg fikk også matte kanter, som skulle vekk. Jeg brukte da en hendig liten maskin, med en polerings/bomulls ende på. Jeg brukte også en liten brun polich sak, som gjorde at kantene ble mindre matte og ga et bra ferdig resultat.


De ferdige glassbrikkene mine(laget i glass), samt forsiden på heftet mitt som enda ikke er festet sammen.

Da keramikken endelig hadde vært i råbrann var det tid for glasuren. Jeg måtte først røre for at fargen i blandingen skulle komme opp og blande seg med vannet. Etter røringen bar det til å male glasuren. Jeg tok flere lag med glasur og etter glasuren var det til å vaske pensler og bordet etter søling og gris.

Når jeg skal dekke bordet til slutt, skal jeg prøve å ha med dipp og ferdig grønnsaker, men det er ikke helt sikkert fordi jeg ikke er hjemme denne perioden og økonomien er ikke så bra. Skal gjøre mitt beste, men bordet mitt skal i alle fall bli sett opp uansett. Jeg skal ha fatet mitt på midten, som da blir det vokale punktet. Videre skal jeg sette bollene mine på fatet, som gjennomfører fatet sitt helhet. Vinglass har jeg tatt med hjemmefra, så de skal jeg sette oppå glassbrikkene mine på vær side av fatet og bordet.







En del av inspirasjonen min var også dette bilde.
http://media.aftenposten.no/archive/00194/137997a229_1010781__194471h.jpg


Kan også gå på: www.job-bvs.blogspot.com
Her er det arbeid og produkter fra andre i klassen.





Ingen kommentarer: